jueves, 17 de septiembre de 2020

Ni herois, ni dolents en #UnoParaTodos #cineyeducación

A l’escola vam aprendre que per teixir una bona història calen tres elementsintroducció, nus i desenllaç.

 

La pel·lícula Uno para todos té aquests elements, és una bona història. L’escrit que segueix, lamento dir-vos, que potser no.

 

Em sembla que només he escrit unes sensacions desgavellades que formen part d’un nus no desfet, sovint l’educació també és això.

 

Jo mai he sigut mestra, només he estat professora de secundària (FP, més concretament). Vull fer esment d’això perquè els mestres tenen ofici i els professors estudis. Ep! Evidentment no tothom ho veu així i igual vaig errada.


També us diré que si un vol –sovint vol- agafa ofici amb una certa rapidesa, “A la fuerza ahorcan.

 

A aquesta escola de Caspe, com a totes, s’aprènaprèn tothom i això és el primer que la peli d’ahir ens recorda. S’aprenen coses més importants que les parts d’un text. S’aprèn a reflexionar, a perdonar i demanar perdó, a treballar junts, a formar part d’un grup, a respectar tothom. Sempre s’aprèn però només si es vol, perquè l’escola també ha de respectar. 

 

He pensat (en direm reflexió?) que igual cal que no només els mestres vegin aquesta pel·lícula. I si els pares i mares també hi van? I si hi van els que anomenarem en el paràgraf posterior?

 

Des de fa escassament vint dies l’escola ha estat diana de l’actualitat com mai ho havia estat i, afegiria, desitjat. Mentre arreu, els responsables polítics s’omplien la boca de previsions, contractacions, bombolles, espais alternatius, ràtios, possibles confinaments i tantes, tantes declaracions erràtiques, tardanes, contradictòries, impossibles o, fins i tot, ridícules. La “major majoria” de mestres es forçaven a pensar que podia anar bé. Comptaven amb la seva feina, formaven equip amb la de la resta de professionals que hi ha a les escoles i de segur tenien la complicitat de les famílies. La sort també havia d’estar del seu costat.

 

No ho sépotser opinem i classifiquem des dels extrems. Sempre hi ha hagut suposats herois i suposats dolents (què encertada i bonica la paraula “villanos”). Jo en conec dels suposats dos grups i diria que ni una cosa, ni l’altra. Com ara és pro citar poetes o clàssics, no me’n puc estar d’escriure l’original completa que és d’Horaci i diu així: Virtus est medium vitiorum utrimque reductumtraduïda curt i ras com, al terme mitjà hi ha la virtut.

 

Les feines tenen molt en comú, molts treballadors, com els mestres, fan una feina compromesa, exigent, que cal revisar i actualitzar constantment, on cada dia tot el previst pot canviar en un tres i no res, sotmesa a la crítica de la societat, menystinguda per les administracions (això ens iguala a tots)... i moltes coses més.

 

Parlant de feines afegiré que hi ha sentiments, actituds i accions que en l’àmbit escolar són fonamentals; per a mi són ben pocs: respecte, entusiasme i treball.

 

Això ens ho mostra la pel·lícula i s’intenta per molta gent a moltes escoles del món mundial.

 

PD. Un apunt, @davidilundain, he trobat a faltar el o la conserge, segur que hi era!


Tere Plana

Lleida, 17 de setembre 2020




L'Hospitalet


Alpicat-Lleida


- Tere, escribe tu entrada en catalán que ya sabes que septiembre es el mes en el que se celebra el Día Europeo de las Lenguas y, como en tantas ocasiones, seguimos apoyando que las lenguas son emociones, culturas, riqueza cultural, diversidad, nuestro autorretrato lingüístico y además de que casi se entiende todo... siempre hay un traductor de google o alguien cerca que lee catalán, gallego, euskera... porque bilingüismo no es solo dar clases en inglés...

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Bienvenido al espacio de comentarios.
Es el lugar en el que el Equipo de de coordinadores de Cero en Conducta comparte ideas, admite sugerencias o nuevas informaciones.
La redacción es sencilla como puedes apreciar y solo pedimos que sea en un tono respetuoso y que aporte perspectivas plurales al tema de la educación de los jóvenes de la Tribu.
Los adultos de la Tribu ahora tienen que educar incluyendo una cultura emergente que estamos creando, entre todos, al introducir la interacción virtual que nos facilita la tecnología.
Muchas gracias por compartir tu tiempo y tus comentarios